Gratitude helps you to grow and expand.
Gratitude brings joy and laughter into your lives
and into the lives of all those around you.

Friday, October 7, 2011

Kehidupan : Ada Apa Pada Cemuhan Dan Kritikan?

Entri ini adalah untuk saya memperlihat dan membaiki diri, selebihnya sekiranya bermanfaat untuk yg lain yg membaca blog ini (kalau ada hehehhehe) saya ucapkan syukur, sebahagian perkara yg baik telah disampaikan. Kredit to langitilahi.com atas segalan entri yang membantu memperkasakan jiwa.

Kenapa kita perlu tertekan dengan cemuhan dan kritikan orang lain terhadap kita? Adakah kita terlalu sempurna hingga tidak ada sedikitpun kesilapan pada diri kita?

Rasulullah SAW adalah sebaik-baik insan pun dicemuh dan dihina bahkan disakiti. Begitu banyak kritikan dan fitnah yang ditujukan pada dirinya namun semua ini tidak sedikitpun memberi kesan terhadap kerja-kerja dakwah dan mendidik manusia untuk tunduk dan patuh kepada Allah SWT.

Jika manusia yang begitu mulia bahkan kekasih Allah SWT pun dicemuh dan dikritik, jadi bagaimana dengan kita sebagai manusia biasa? Tentunya kita tidak akan terselamat sedikitpun daripada cemuhan dan kritikan  apatah lagi jika kita termasuk orang yang ingin malakukan kebaikan dan perubahan pada masyarakat.
Tidak seharusnya cemuhan dan kritikan yang ditujukan kepada kita diberi hak untuk menganggu gugat jiwa dan kehidupan kita.

Kritikan itu adalah sebahagian dari warna yang menghiasi perjalanan kehidupan kita yang menjadikan perjalanan hidup kita lebih indah dan menarik. Jadi segalanya bergantung kepada sikap kita dalam menerima cemuhan dan kritikan. Kita tidak mungkin dapat mengunci lidah manusia dari berkata-kata sesuatu yang kita tidak suka tetapi kita boleh belajar untuk menerima segalanya dengan dada yang lapang dan fikiran yang terbuka.

Jika kritikan itu benar, maka terimalah dan lakukan perubahan pada diri kita. Jika kritikan itu salah maka abaikanlah ia; kita tidak akan rugi apa-apa. Rezeki kita tidak akan berkurang kerana kebencian orang kepada kita. Kita pun tidak menjadi hina kerana cercaan manusia kerana yang memuliakan dan menghinakan kita adalah Allah. Jika Allah ingin membuka keaiban kita tentu kita akan lebih hina dari daripada hinaan dan cercaan manusia kerana itu hakikat kita sebagai hamba, sentiasa lali dan terjerumus dosa.

Jadi setiap kali kita dihina serahkanlah segala kepada Allah dan berdoa agar Allah memberi kita kekuatan untuk memperbaiki diri. Jika kita dipuji mohonlah pengampunan kepada Allah terhadap dosa dan kehinaan kita yang tidak diketahui oleh orang lain.

No comments: