Gratitude helps you to grow and expand.
Gratitude brings joy and laughter into your lives
and into the lives of all those around you.

Monday, December 6, 2010

Salam Maal Hijrah (1432)

1 Malaysia, 1 Ummah tema tahun ini. rasa-rasanya saya nak search tema Maal Hijrah tahun-tahun lepas. Dah baca doa awal dan akhir tahun ke? InsyaAllah kita doa sama-sama agar dapat buat lebih baik dari tahun sebelumnya.

Apa hikmahnya doa-doa yang kita baca? Kenapa kita perlu baca? Atau pun sekadar baca sahaja, memenuhi sambutan Maal Hijrah itu sendiri. 

Doa akhir tahun dibaca sebanyak tiga kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib. Ini kita dah tutup segala diari lama kita dan kita bersedia untuk memulai kehidupan yang baru, yang lebih baik, yang ada perubahan (perubahan ke arah kebaikan, InsyaAllah), dan mungkin permulaan kehidupan yang baru. 

 Maksud Doa : 
Dengan nama Allah yang pemurah lagi amat penyayang, segala puji-pujian itu tertentu bagi Allah seru sekalian alam, selawat dan salam ke atas penghulu sekalian Rasul dan atas keluarganya dan sahabatnya sekalian. Ya Allah! apa yang telah kami lakukan sepanjang tahun ini dari apa yang Engkau tegahkan kami daripadanya, maka tidak sempat kami bertaubat darinya dan Engkau tidak meredhainya dan tidak Engkau melupainya dan Engkau berlemah lembut ke atas kami walaupun Engkau berkuasa atas menyiksakan kami, malah Engkau memberi peluang supaya kami bertaubat setelah kami melakukan maksiat ke atas Engkau, maka sesungguhnya kami memohon keampunan Engkau, maka ampunilah bagi kami dan apa yang kami lakukan padanya dari apa yang Engkau redhainya dan Engkau telah menjanjikan kami ganjaran pahala ke atasnya, maka akmi memohon akan Dikau wahai Tuhan yang mulia yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan semoga Engkau menerima daripada kami dan janganlah Engkau memutuskan harapan kami daripada Engkau wahai Tuhan yang mulia.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :

"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"

Doa awal tahun pula dibaca selepas waktu Maghrib, indahnya Islam inilah dia, tertibnya terserlah, telah tutup diari lama dan sekarang dengan azam dan harapan kita mulakan kehidupan dalam tahun yang baru, Masya Allah!!!!

Maksud Doa :
Dengan nama Allah yang pemurah lagi amat penyayang, segala puji-pujian itu tertentu bagi Allah seru sekalian alam, selawat dan salam ke atas penghulu sekalian Rasul dan atas keluarganya dan sahabatnya sekalian.Ya Allah! Engkaulah yang kekal, qadim lagi azali dan di atas kelebihan Engkau yang besar dan kemurahan Engkau yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang sesungguhnya telah mendatangi kami, kami memohon kepada Engkau pemeliharaan padanya daripada syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan tentera-epada kejahatan dan kami memtenteranya dan kami memohon pertolongan di atas nafsu yang banyak mendorong kepada kejahatan dan kami memohon kepada Engkau bagi melakukan sebarang pekerjaan yang mendekatkan diri kami kepada Engkau. Ya Allah! Tuhan yang mengubahkan segala keadaan, ubahkanlah keadaan kami kepada sebaik kebaik keadaan dengan kekuasaan dan kekuatan Engkau wahai Tuhan yang mengerasi lagi maha tinggi.
Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kepada kami kebahagiaan di dunia dan akhirat dan peliharalah kami dari azab api neraka.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :

"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan". Semoga bermunafaat.





4 comments:

nadia comaneci said...

cantik blog..leh share background dpt kt ne? hehee

salam tahun baru kak zi.. :)

Tc Faridah said...

Berubahlah kepada sesuatu yang lebih baik >>><<< Semoga perjalanan kepada perubahan ini diberkati ALLAH S.W.T

Azi81 said...

Along : Ni kak zi mntak org buat, incredible design, mcm2 ada template blog, boleh customize... hehehhehe

Azi81 said...

tc_faridah : Insya Allah semoga sama2 mendapat keberkatan, terima kasih menjengah blog saya dan meninggalkan komen ye :)